Інноваційна технологія «ЧУДЕСА НА ПІСКУ»
Принцип «Терапії піском» був
запропонований ще Карлом Густавом Юнгом, чудовим психотерапевтом, засновником
аналітичної терапії. Може бути, природна потреба людини «морочитися» з піском,
і сама його структура підказали великому Юнгу цю ідею. Адже пісок складається з
дрібних крупинок, які тільки при з'єднанні утворюють улюблену нами пісочну
масу. Багато психологів бачать в окремих крупинках символічне відображення
автономності людини, а в піщаній масі – втілення Життя у Всесвіті.
ОСНОВНІ
ПРИНЦИПИ ІГОР НА ПІСКУ
ü Створення
природного стимулюючого середовища, в якому дитина відчуває себе комфортно і
захищено, виявляючи творчу активність.
Для цього слід добирати завдання, що відповідають
можливостям дитини; формулювати інструкцію до ігор в казковій формі; виключати
негативну оцінку її дій, ідей, результатів, заохочуючи фантазію і творчий
підхід.
ü «Пожвавлення»
абстрактних символів: літер, цифр, геометричних фігур тощо. Реалізація цього
принципу дозволяє сформувати і посилити позитивну мотивацію до занять і
особистісну зацікавленість дитини до того, що відбувається.
ü Реальне "проживання",
програвання всіляких ситуацій разом з героями казкових ігор.
На основі
цього принципу здійснюється взаємний перехід уявного в реальне і навпаки.
Наприклад, опинившись в ролі Рятувальника Принцеси, дитина не просто пропонує
вихід із ситуації, але й реально розігрує його на піску за допомогою
мініатюрних фігурок. Так, вона реально переконується в правильності чи хибності
обраного шляху.
ЩО
ПОТРІБНО ДЛЯ ІГОР НА ПІСКУ?
§
Водонепроникний дерев'яний ящик ( пісочниця).
§
Чистий, просіяний пісок. Він не повинен бути занадто
великим або занадто дрібним.
Для пісочних
ігор краще, якщо він буде вологим. Краще змочити за півгодини до початку ігор.
§
«Колекція»
мініатюрних фігурок, висотою бажано не більше 8 сантиметрів. У набір
іграшок можуть увійти:
–
людські персонажі ;
–
будівлі: будинки, школи, церкви, замки ;
–
тварини: домашні, дикі, доісторичні, морські тощо ;
–
машини: сухопутні, водні, космічні, бойові;
–
рослини: дерева, кущі, квіти, овочі та ін;
–
будівлі: мости, огорожі, ворота, портали, кошари ;
–
природничі предмети: черепашки, гілочки, камені, кістки,
яйця та ін. ;
–
символічні предмети: джерела для загадуванням бажань,
ящики зі скарбами, коштовності та ін ;
–
казкові герої: злі і добрі;
–
жива зелень ;
–
флакони з-під парфумів та ін;
– пластикові або дерев'яні
букви і цифри, різні геометричні фігури (круги, трикутники, прямокутники,
піраміди та ін. ).
Словом, усе, що зустрічається в
навколишньому світі.
З
ЧОГО ПОЧИНАТИ?
·
Ігри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості і
дрібної моторики рук ("Чутливі долоньки").
·
Ігри на розвиток фонематичного слуху, корекція
звуковимови, навчання читання та письма. ("Пісочна грамота")
·
Пізнавальні ігри на піску. Види пізнавальних ігор на
піску:
–
Ігри на знайомство
з навколишнім світом. Через них ми пізнаємо те, що поряд з нами: тварин (диких
та домашніх), комах, ліси, поля, річки, озера, моря, острови, професії, місто,
транспорт, побут та ін.
–
Географічні ігри. Тут ми дізнаємося,
як живуть люди в різних куточках планети. Моделюємо в пісочниці різні
кліматичні зони і життя в них.
Наприклад, часто дітям непросто уявити собі життя в
тропічних багатоярусних лісах. Фотографії недостатньо. Створимо
"живі" картинки на піску. Ставимо фігурки екзотичних дерев та кущів
по ярусах (слід пам'ятати, чого немає в "колекції", замінюємо
природним матеріалом), обвиваємо їх "ліанами" , мотузочками,
розміщуємо на них фігурки мавп, птахів, фруктів, і відтворюємо "тропічну
зливу".
Фантастичні
ігри. У пісочниці імітується життя
на інших планетах: місячний ландшафт, поверхня Марса і пр. Це унікальна
можливість – для
нас-використовувати сучасну дитячу субкультуру (трансформерів, роботів і пр.) у
"мирних", пізнавальних цілях. Після перегляду мультфільмів можна
запропонувати дитині відтворити на піску картинку, яка найбільш запам'яталася,
програти ще раз хвилюючу ситуацію, придумати до неї альтернативне продовження.
Розігруючи «зоряні війни» на піску, реалізуючи бажання бути супергероєм і вічно
живим, дитина звільняється від внутрішньої напруги та отримує від нас багато
цікавої інформації про космічні тіла, кораблі, дослідження
– Історичні гри. Ми захоплюємося діарамами битв, представлених у великих
музеях, але ж це не що інше, як застигла пісочна картина. Тільки в пісочниці
дитина може все САМА побудувати і програти, ставши учасником історичних подій.
Професійні військові використовують ігри на піску, вивчаючи стратегію бойових
дій ...
– Ігри-екскурсії по місту. Батьківщина
починається з рідного міста, селища. Його історія робить істотний вплив на
думки і життя мешканців. Історія міста, як і життєвий шлях людини, має свої
радощі й печалі. Ці події теж можна
розігрувати на піску.
Пісок розкрив перед нами багато своїх секретів. Тепер і Ви знаєте, які можна творити чудеса з його допомою. Ми поділилися з Вами ідеями, а далі поведуть Вас - Дитина, Любов, Фантазія і Творчість.
Пісок розкрив перед нами багато своїх секретів. Тепер і Ви знаєте, які можна творити чудеса з його допомою. Ми поділилися з Вами ідеями, а далі поведуть Вас - Дитина, Любов, Фантазія і Творчість.
Немає коментарів:
Дописати коментар